Presenteren en het damesrokje, of:
Hoeveel informatie past er in een ideale presentatie?

Van de week werkte ik met een klant aan haar presentatie over duurzame inzetbaarheid. Het was een last-minute sessie, op de dag voordat ze haar presentatie zou geven. Toen we afspraken zei ze: “Ik moet trouwens wel nog even aan het werk met mijn laatste sheets”. Nieuwsgierig vroeg ik naar het aantal dat ze dan al af had. Haar antwoord: “Een stuk of 35”. Voor een presentatie van drie kwartier. Stel je even voor, hoeveel er dat zijn.

En blijf even in die verbeelding, want stel je dan ook voor hoeveel informatie dat is! Náást haar eigen verhaal. Dat is nogal… véél. Je wilt je publiek niet volproppen met info. Met alles wat je weet. Met alles wat je te melden hebt over je geweldige werk of fantastische idee. Echt, dat trekt niemand. TED-talks duren niet voor niets maximaal 18 minuten want daarna nemen je hersenen gewoon geen nieuwe informatie op. En je inspireert mensen nou eenmaal niet door ze in slaap te sussen. Tenzij je ze wilt overtuigen van een inslaap-techniek natuurlijk. Maar je kan beter nog even napraten of vragen uit het publiek beantwoorden na een kortere presentatie, dan al die 45 minuten zelf volpraten. Winston Churchill deed een beeldende uitspraak hierover:

“A good speech should be like a woman’s skirt;

long enough to cover the subject and short enough to create interest.”

De dame waar ik mee werkte is súper deskundig en enthousiast. Dus het kwam er min of meer op neer haar een beetje af te remmen in de stroom van informatie die ze wilde delen. ‘Kiezen en focussen’. We streepten sheets weg. Vooral de informatie die ze toch al zou vertellen lieten we achterwege. Je doet je publiek er geen plezier mee door ze te laten kiezen tussen jou en je PowerPointslides achter je. Dus als je iets vertelt, zorg dan dat de informatie op de achtergrond onderstéunend is aan je verhaal. En niet een parallelle stroom van informatie vormt.

TED-curator Chris Anderson zegt nog het volgende over de 18 minuten regel:

It [18 minutes] is long enough to be serious and short enough to hold people’s attention. […]  It can go viral, very easily. The 18-minute length also […] forces speakers who are used to going on for 45 minutes to bring it down to 18, you get them to really think about what they want to say. What is the key point they want to communicate? It has a clarifying effect. It brings discipline.

Kiezen, kaderen en ophelderen. Het ‘slide deck’ werd door ons dan ook langzaam uitgekleed tot het broodnodige. Er was nog één hobbel te nemen. Sommige slides waren ‘héél gaaf, héél belangrijk maar vooral ook héél ingewikkeld’… “Ik dacht, daar ga ik gauw doorheen want die zijn een beetje gecompliceerd, maar ik wil ze wel laten zien”, aldus mijn klant. Niet doen hoor! Maak het je publiek niet moeilijker, maar doe er álles aan om ze juist méé te nemen in je verhaal. Dus ook hier was een last-minute oplossing voor. Uitleggen maar! Neem je publiek dan maar mee door de informatie die je ze wilt aanreiken. Alsof je ze aan de hand neemt op excursie door hetgeen je ze wilt laten zien.

Vragen uit het publiek kunnen een geweldige opsteker zijn: omdat je interesse hebt gewekt en mensen aan het denken zet. Maar je wilt natuurlijk niet dat ze achteraf vragen wat je nou bedoelde met… Of dat ze zijn afgehaakt toen… Maak dus keuzes, kies voor focus, kill your darlings zeggen ze dan in de wereld van schrijvers en journalisten (doe afstand van favoriete zinnen of onderdelen wanneer ze niet ondersteunend zijn aan je boodschap). En denk aan dat damesrokje van Churchill! Wie de rok past, trekke hem aan.

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *